Læringsforløb om leg for medarbejdere i dagtilbud
Læringsforløb med tre undervisningsmoduler med fokus på legekultur og legens potentialer i forhold til at styrke børnefællesskaber.
Underviser på hele forløbet er Frank Lambert, projektleder hos Gerlev Center for Leg og Bevægelse.
Der oprettes to hold i efteråret/vinteren 2025-26. Tilmeldingen til et hold gælder til alle tre undervisningsmoduler i samme forløb.
|
Modul 1
|
Modul 2
|
Modul 3
|
Daghold |
31. oktober 2025
kl. 9.00 - 12.00
|
27. november 2025 kl. 13.00 - 16.00 |
21. januar 2026
kl. 9.00 - 12.00
|
Sted
|
Følger |
Følger |
Følger |
Aftenhold |
6. november 2025
kl. 17.00 - 20.00
|
27. november 2025 kl. 17.00 - 20.00 |
22. januar 2026
kl. 17.00 - 20.00
|
Sted
|
Følger |
Følger |
Følger |
Målgruppen for læringsforløbene er pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere fra selvejende og kommunale dagtilbud på Frederiksberg.
Modul 1: Gerlevs legesyn og metode
Første undervisningsgang motiverer, hvorfor vi skal lege og omhandler legens betydning for fællesskabet og børnenes deltagelsesmuligheder. Vi arbejder med emnerne: legende fællesskaber og inkluderende leg samt leg i praksis og de 7 gode legeråd. Derudover arbejder vi med, hvordan vi kan understøtte legemod hos både børn og voksne.
Vi slutter af med planlægning af legende prøvehandlinger.
Modul 2: Reflekteret igangsætning af leg
Vi starter med at følge op på prøvehandlingerne fra sidste gang med formålet om at udveksle erfaringer og inspirere hinandens afprøvning af lege i hverdagen.
Denne gang arbejder vi med legedidaktik, justering og tilpasning af leg samt brug af krop og stemme i leg. Derudover arbejder vi med den legende voksenrolle og legens forskellige stemninger.
Vi slutter af med planlægning af nye prøvehandlinger.
Modul 3: Vilje til forankring
Vi starter med at følge op på prøvehandlingerne fra sidste gang med det formål at få gensidig inspiration fra arbejdet med legekultur og legens potentialer.
Denne gang arbejder vi med forankring af indsatsen i det daglige og emnerne: legende mikrohandlinger, makkerskab og følgeskab, legende traditioner samt forældresamarbejde.
Ledelsesmøder: Understøttelse og forankring af medarbejdernes læring
I forbindelse med læringsforløbet afholdes et introduktionsmøde og et afsluttende møde målrettet ledelsesrepræsentanter, der har medarbejdere tilmeldt læringsforløbet. Formålet er at reflektere over medarbejdernes læring og drøfte, hvordan vi bedst understøtter og forankrer deres læring i praksis under og efter forløbet. Det er obligatorisk at deltage med en ledelsesrepræsentant for de institutioner, som har medarbejdere tilmeldt forløbet.
- Introduktionsmøde for ledelser: 2. oktober 2025 kl. 13.00 – 15:00
- Afsluttende møde for ledelser: 28. januar 2026 kl. 13.00 – 15.00